De tekst + foto's vul ik regelmatig aan als het werk ligt te drogen...
Intro
In mei 2025 was ik op zoek naar een mogelijkheid om de schilderijen van Mark Rothko te zien. Mijn oog viel op het Rothko Museum in Daugavpils, Letland. Die plaats kende ik toevallig uit het boek Baltische zielen van Jan Brokken waarin hij een hoofdstuk aan Rothko wijdt (aanrader!).
Op de website van het museum zag ik dat ze Artist in Residency-plekken aanbieden voor kunstenaars. Dat maakte me nieuwsgierig en stuurde een mail dat ik toegepaste kunstenaar, interieurarchitect, maar ook schilder.
Mijn project ingediend en anderhalve week later kreeg ik bericht: ik was geselecteerd!
In mei 2025 was ik op zoek naar een mogelijkheid om de schilderijen van Mark Rothko te zien. Mijn oog viel op het Rothko Museum in Daugavpils, Letland. Die plaats kende ik toevallig uit het boek Baltische zielen van Jan Brokken waarin hij een hoofdstuk aan Rothko wijdt (aanrader!).
Op de website van het museum zag ik dat ze Artist in Residency-plekken aanbieden voor kunstenaars. Dat maakte me nieuwsgierig en stuurde een mail dat ik toegepaste kunstenaar, interieurarchitect, maar ook schilder.
Mijn project ingediend en anderhalve week later kreeg ik bericht: ik was geselecteerd!
Horizon & Soil Project
Mijn project is werken te maken rond een zin van K. Schippers: “Wie ver kan kijken, kan ver denken.”
Ik schilder met verf die ik zelf maak van aarde uit de omgeving waar ik werk.
Zoals in Oostknollendam, waar de polder met haar vergezichten de bron van inspiratie werd om de horizon te schilderen met onder andere aarde uit de aanliggende sloot.
Nu werk ik aan een andere horizon, in Letland, waar ik het landschap abstraheer tot vlakken en de horizon open en licht probeer weer te geven, omdat ik graag een positieve blik wil houden op de toekomst.
Mijn project is werken te maken rond een zin van K. Schippers: “Wie ver kan kijken, kan ver denken.”
Ik schilder met verf die ik zelf maak van aarde uit de omgeving waar ik werk.
Zoals in Oostknollendam, waar de polder met haar vergezichten de bron van inspiratie werd om de horizon te schilderen met onder andere aarde uit de aanliggende sloot.
Nu werk ik aan een andere horizon, in Letland, waar ik het landschap abstraheer tot vlakken en de horizon open en licht probeer weer te geven, omdat ik graag een positieve blik wil houden op de toekomst.
Foto's gemaakt in de omgeving van Daugavpils 10.10.2025 E.W.
Aarde
Samen met ChatGPT uitgezocht wat voor soort grond ik zou kunnen aantreffen. Vooral bosgrond, en ik kreeg het advies om aan de rand van de Daugava-rivier te zoeken naar afzettingen; er zou ook veel veengrond zijn.
Eerst langs een bouwmarkt alvast in Litouwen voor equipment, en toen op weg.
Zo’n 25 kilometer voor Daugavpils voelde ik de spanning toenemen. Langs de weg gestopt voor bruinrode landbouwgrond, zwarte bosgrond en slootmodder.
Toevallig stuitte ik op een soort afgraving met een laag geoxideerde rode aarde, oranjebruin zand en donkerbruine klei. Naast alle mooie natuur, landbouwgrond en onverharde wegen ook oude gekleurde houten huizen en grote mooie meren.
Per ongeluk bijna de grens van Wit-Rusland aangetikt; daar waren de Letse-militairen het niet mee eens. Maar liep af met een vriendelijke waarschuwing. Uiteindelijk 25 potjes met verschillende aarde gescoord.
Samen met ChatGPT uitgezocht wat voor soort grond ik zou kunnen aantreffen. Vooral bosgrond, en ik kreeg het advies om aan de rand van de Daugava-rivier te zoeken naar afzettingen; er zou ook veel veengrond zijn.
Eerst langs een bouwmarkt alvast in Litouwen voor equipment, en toen op weg.
Zo’n 25 kilometer voor Daugavpils voelde ik de spanning toenemen. Langs de weg gestopt voor bruinrode landbouwgrond, zwarte bosgrond en slootmodder.
Toevallig stuitte ik op een soort afgraving met een laag geoxideerde rode aarde, oranjebruin zand en donkerbruine klei. Naast alle mooie natuur, landbouwgrond en onverharde wegen ook oude gekleurde houten huizen en grote mooie meren.
Per ongeluk bijna de grens van Wit-Rusland aangetikt; daar waren de Letse-militairen het niet mee eens. Maar liep af met een vriendelijke waarschuwing. Uiteindelijk 25 potjes met verschillende aarde gescoord.
Stalen
En dan verf maken van alle verzamelde potjes met aarde, sorteren, nummeren en de herkomst opschrijven. Ook de verhouding aarde/water/lijm onderzoeken. Ruim 4 dagen kostte me het om al het aarde tot werkbare verf te maken en stalen kaarten te maken. En de kleuren in te delen van 'koud' naar 'warme' kleuren.
De tinten waar ik het mee moet doen zijn: 15x bruin, 5x bruin oranje, 1x roodbruin, 1x as-grijs, 1x houtskool-zwart en 1x krijt.
Werkplek
De studio's zijn 2 straten achter het museum in een oude kleuterschool die lange tijd leeg heeft gestaan. Maar gelukkig lekker warm.
De studio's zijn 2 straten achter het museum in een oude kleuterschool die lange tijd leeg heeft gestaan. Maar gelukkig lekker warm.
Work in progress
De bovenstaande landschapsfoto's met verschillende horizonhoogten dienen als uitganspunt voor mijn werk. Het landschap abstraheer ik tot verschillende lagen waarbij er altijd sprake is van een horizon, groot of klein. Het doel is om tot 6 tot 8 werken te komen op 50x65cm en er vervolgens 3 of 4 te kiezen om op 150x104cm uit te werken. Om op groot formaat te werken is een grote van wens.
De bovenstaande landschapsfoto's met verschillende horizonhoogten dienen als uitganspunt voor mijn werk. Het landschap abstraheer ik tot verschillende lagen waarbij er altijd sprake is van een horizon, groot of klein. Het doel is om tot 6 tot 8 werken te komen op 50x65cm en er vervolgens 3 of 4 te kiezen om op 150x104cm uit te werken. Om op groot formaat te werken is een grote van wens.


















































































































